Refleksjon om refleksjon

No er eg glad eg har bloggen min. Eg får så mykje tankar og idear av å surfe rundt på bloggane til flotte lærarar som jobbar med 2.0-verktøy så det kostar etter, og eg trur at i staden for å få kompleks for at eg ligg så langt etter, skal eg prøve å sortere litt her. Som eg skreiv tidlegare, prøver eg å sortere litt og ta ein ting om gangen, det er no ein gong slik eg fungerer. Men eg begynner å ane ein samanheng mellom ulike tankar som har sveva rundt oppi knollen dei siste dagane. Blogging som refleksjonsverktøy for elevar. Og god vurderingspraksis/ gode vurderingskriterier som kan vera med på å hjelpa elevane i læringa. No kan det godt henda eg finn opp kruttet på nytt, i forhold til f. eks Ingunn Kjøl Wiig (tanketråder, sjå blogroll’en), men eg treng å tenkja, så: Dersom vi gir elevane gode, funksjonelle vurderingskriterier når vi startar arbeidet med f. eks ein fagtekst i norsk, og hjelper dei med å forstå dei, kan vi då, når dei får igjen tekstane sine med vurdering, be dei skriva ein refleksjon rundt sin eigen tekst? Slik lærer dei kanskje noko? Eller er det kanskje betre å be dei reflektera rundt teksten sin ved hjelp av vurderingskriteria før dei får lærarvurderinga? Vi treng ikkje vurdere refleksjonen, men kanskje den likevel kan vera obligatorisk – er ikkje den med, får dei ikkje karakter på teksten sin? AM I MAKING ANY SENSE??? Eg trur dette kan utviklast i fleire fag, så ikkje nøl med kommentarar, uansett fag.

Forfattar: margreta

Fagleiar ved Nordahl Grieg vgs, med ansvar for pedagogisk bruk av IKT og eksternt samarbeid. Idealist og optimist. Glad i skule!

2 thoughts on “Refleksjon om refleksjon”

  1. Hei hei Margreta!

    Interessant å lese det du har lagt inn nå. Som realist tenker jeg at blogge konseptet nok er bedre egnet som pedagogisk verktøy i humanistiske fag mer enn for realfagene. (Vanskelig å skrive formler og ligninger og slikt her).

    Det jeg er innspirert av for tiden, er potensialet som ligger i «prosessorienterte skriv». Wiki er et fantastisk verktøy dersom man kommer «over terskelen», men den terskelen kan visst være overaskende høy for mange har jeg erfart… (Hva med kursing for hele truppen her?)

    Men jeg tenker og bare på det å legge ut et word-dokument ut på It’s Learning og be deltagere redigere filinnholdet og lagre i stedet for å bare åpne det. Da vil dette være et prosessorientert skriv, et arbeid man «bygger opp» i felleskap eller et skriv man faktisk kommuniserer gjennom. Dette har jeg prøvd både med elever og kolegaer, men det synes vanskelig å få folk med på det… Eksempler: Alle lærerne legger inn i et dokument en versikt over hvilke videoer/lydbøker de synes er bra i undervisningen (og andre lærere kan be om å få låne (skriftlig), da vil man og ha oversikt over hvor ting er til enhver tid..)Eller hva med timeplaner over rommbytte, bokking av datarom osv. Alle slike planer bør komme ut av kontorene og inn i It’s Learning som prosess skriv. Det ligger fantastiske muligheter i dette om bare folk skjønner hva det går i… (Kursing?)

    Lykke til med det viktige IKT arbeidet!

    Jo:-)

  2. Jeg tror du er inne på noe veldig viktig Margreta – dette må jo være en mye bedre måte å lærer på – lære av refleksjon rundt eget arbeid! Dette er essensen av det jeg leser og lærer om – og det er ikke bare elevene som lærer på denne måten, det gjelder oss lærere og ledere også!!!

    For å få elevene i gang med dette har jeg et tips. Mange vil synes det er utrolig kjedelig og sikkert teit å gjøre dette. Hva da med å ta tak i en elevs tekst (etter avtale) bruke den i felles klasse og ta dialogen omkring hva er bra i denne og hva kan gjøres annerledes, bedre? Hvilken betydning har språket for innholdet? osv.. Dette kan være inngangsbilletten for å komme igang 🙂

    Selv gjorde jeg noe som ligger i samme gaten, når vi hadde fremføringer i klassen. Alle var med å evaluerte hver gruppe og jeg som «den som endelig bestemte» argumenterte for hvorfor noe var bedre enn noe annet i dialog med de. Utrolig lærerikt for alle, også meg – måtte jo være ekstremt skjerpet – og til slutt tok vi en diskusjon på om noen hadde blitt urettferdig behandlet sett alle gruppene under ett. Dette likte elevene og de lærte mye av det! Vi hadde selvfølgelig avtalt på forhånd at slik skulle vi gjøre det:)

    Og til deg Jo, jeg er helt enig i bruken av prosesskriving som kan være nyttig på mange områder! Ja, få romfordeling osv. ut av oppslagstavla! Og når det gjelder «terskelen» som jeg vet er der – begynn med noe så ufarlig som å skrive inn rombestilling!

Legg att eit svar

