Kjetteri: Livet utan It’s learning

Eg kjenner mange svært gode lærarar som er glade i læringsplattformen sin, f. eks it’s learning. Eg brukar it’s learning sjølv, kvar dag. Kan vi tenkja oss skulen utan læringsplattform? Og kvifor bør vi i alle høve tora å utfordra oss sjølve på at det kan vera mogleg?

Mi største innvending mot læringsplattformen, er at det er eit lukka system. What goes in, stays in. Dette støttar opp om skulen som eit lukka system utanfor samfunnet, der alt er på liksom. Elevprodukt blir laga for læraren. Det er utruleg enkelt i 2012 å laga meir utovervende produksjonssituasjonar, f. eks ein blogg. Ein elev hjå oss fekk respons på bloggen sin av forfattaren av den artikkelen ho hadde skrive om. Kva gjer det med skrivelyst og kjensle av betydning? Les forøvrig denne flotte artikkelen om ein lærar som bloggar med 6-åringar.

Dessutan: Rollene i læringsplattformen støttar eit lærarsyn der læraren legg alle premissane for opplæringa. Elevane er deltakarar på eit lågare nivå med færre rettar. Elevane kan ikkje t. d. legga ut eit oppslag i eit fag, sånn utan vidare, om dei skulle komma over eit tips til medelevar, etc. Lærar er produsent av informasjon, elevar er konsumentar og reprodusentar. Kvifor er Facebook-sider der elevar og lærarar diskuterer fag så vellukka, kvifor vel ein ikkje diskusjonsforum i it’s learning?

Kan vi klara oss uten LMS? Kven tapar på ein skule som ikkje brukar LMS? Læraren eller elevane? Eller begge? Eller ingen? Håpar dette var spisst nok til å få ein skikkeleg debatt!

Forfattar: margreta

Fagleiar ved Nordahl Grieg vgs, med ansvar for pedagogisk bruk av IKT og eksternt samarbeid. Idealist og optimist. Glad i skule!

8 thoughts on “Kjetteri: Livet utan It’s learning”

  1. Jeg sier JA til at elevarbeider tas opp og ut av mappene de ligger i dag for å deles med medelever og evnt omverdenen.
    Jeg sier JA til brukervennlige løsninger
    Jeg sier JA til kryssplattform løsninger
    Jeg sier JA til åpenhet der det er ønskelig og formålstjenlig
    Deling stimulerer økt samarbeid
    Deling gir mer motivasjon
    Deling muliggjør flere tilbakemeldinger
    Deling gir mer refleksjon omkring eget arbeid
    Deling gir mer læring

    Facebook, Twitter og åpne bloggplattformer viser veien bl.andre. De er på mange måter den nye modellen å strekke seg etter. Flatere struktur, mer åpent, enklere, mer stimulerende på mange måter. De som tar det i bruk opplever ofte forbløffende resultater.

    Det som er problematisk, særlig i grunnskolen, er den kyniske forretningsmodellen som spesielt Facebook og Google bygger på. Alt indekseres og brukeren må gjøre en «Exchange of privacy» for å få glede av produktene. Her er det myndighetene og datatilsynet som må sette grenser for hva vi bør gjøre og ikke etter mitt hode.

    Det jobbes heldigvis i kulissene med nye tjenester som fungerer som de funksjonrike modellene, men som gir skoleeiere mulighet til å styre utenom indekseringen til Facebook og Google.

  2. Takk for kommentar, Jan! Dette er eg heilt einig i, alt saman. Facebook og Google brukt i skulesamanheng er ikkje uproblematisk. Gler meg til å høyra meir om «nye tjenester»! Min hovudagenda er å diskutera læringssynet bak ein læringsplattform. Om ikkje på same måte som FB og Google, så er heller ikkje it’s learning verdiøytral.

  3. Jeg er enig i alle innvendingene dine om LMSene. For min egen del kan jeg nok sikkert klare meg uten It’s Learning, men jeg tror det er fornuftig å ha en form for LMS likevel. Kanskje trykket skal være mer på «management» enn på «learning»? Det er nok greit at skolen, som de fleste ande virksomheter, har et felles datasystem som et «nav» som resten dreier seg rundt. Min erfaring er at elevene ønsker at lærerne bruker ITL, og at de bruker det noenlunde likt, slik at elevene vet hvor de skal gå for å finne planer, gjøremål, vurderinger, dokumenter osv. Vi MÅ jo ikke holde oss innenfor LMSets lukkede univers i læringsarbeidet. En annen side ved dette er at et LMS kan være et trygt sted for de av kollegene våre som sliter litt med å finne seg til rette i den digitale hverdagen – det kan være greit med noen trygge rammer.
    Men jeg ønsker meg selvsagt et nytt system, jeg også, med flere muligheter for deling, samarbeid, åpenhet, elevdeltagelse og -initiativ. «Noen» bør sette seg ned og utvikle et nytt system fra bunnen av, og ikke bare flikke på utsiden av noe som har eksistert i mange år.

  4. Here goes:

    Jeg innrømmer gjerne at jeg lar meg imponere over brukervennligheten i mange av Googles løsninger og effektiviteten til Facebook. Det finnes mange tjenester der ute som er flotte og nyttige – jeg vil likevel ha et læringssystem. Enn så lenge er verdensveven ikke et alternativ for mange lærere. De (og mange elever (og Datatilsynet)) vil ha noe som er trygt, avgrenset og oversiktlig. En kan like det eller ikke, men et LMS-fritt skole-Norge er utopisk i overskuelig fremtid.

    Derfor må vi heller få på plass et alternativ som er lekkert, brukervennlig og har funksjoner som de nevnt under. Jeg vil ha et flunkende nytt læringssystem, bygd fra bunnen. Systemet skal være bygd rundt læringsdialog, vurdering, deling, publisering og samarbeid.

    Funksjoner:
    – matrise med læringsdialogen (http://bjornhelge.blogspot.com/2011/11/lrerhverdag-24-vurdering.html). Denne matrisen kan overføres til et administrasjonssystem som grunnlag for sluttvurdering og dokumenatsjon av undervegsvurdering.
    – god kalender/planleggingsverktøy
    – muligheter for samarbeid/samskriving inne i systemet
    – alle elevarbeider har delingsinnstillinger google-style (privat, inviterte, klasse og offentlig)
    – alle elever kan samle relevante læringsressurser og -arbeider i en mappe, der alle elementer kan tagges, annoteres og deles
    – alle skriftlige arbeider kan videorettes (http://bjornhelge.blogspot.com/2010/12/lrerhverdag-10-videoveiledning.html, http://delogbruk.ning.com/group/vurderingforlring/forum/topics/videoretting-av-proever)
    – godt verktøy for diskusjon Facebook-style
    – godt, søkbart meldingssystem med mulighet for å sende meldinger via mail, twitter, fb, SMS eller systeminternt
    – mulighet for enkelt å opprette vurderingsoppgaver der vurderinger flettes automatisk inn i vuderingsmatrisen.
    – brukervennlig verktøy for selvrettende tester

    Systemet har en app med de viktigste lærerressursene for enkel klasseledelse og undervegsvurdering (noe som dette: http://itslearning.accept-ideas.com/communities/itslearning-ideas-portal/ideas/13565)

    Oooh, jeg ser det for meg 🙂

  5. Hei
    Du kan ha åpne blogger i itslearning.
    Selv om du velger å holde elevarbeidet innenfor itslearnings trygge sfære, kan elevene lage produkter for hverandre. Du er ikke avgrenset til at elevene kun produserer materiale til læreren. Vi ser mange eks. der lærere oppretter en mappe i tremenyen der elevene kan lage notatsider. Andre lærere bruker diskusjonsforumene flittig for at elevene skal vise hverandre arbeider + få feedback fra hverandre.

  6. Du skriver: «Mi største innvending mot læringsplattformen, er at det er eit lukka system.»

    Jeg mener dette er en største fordelen, og den viktigste årsaken til at vi trenger et LMS.Tenk om itslearning skulle vært åpent for alle!

Legg att eit svar

